Behandlingstips för sängvätning

Vi vet hur förödande sängvätning kan vara för hela familjen. Barn som undviker övernattningar, läger och andra sociala aktiviteter. Föräldrar som tvättar lakan och täcken varje natt och som spenderar oerhört mycket tid med att oroa sig för sitt barn.

Du är inte ensam!

Vi har sammanställt en liten guide med tips som kan hjälpa ditt barn att bli bättre. Har du några frågor så kontakta oss gärna!

Först av allt - ta hjälp av en läkare för att få en korrekt diagnos. Sängvätning kan bero på andra faktorer som kan behöva behandlas först.

Minska mängden vätska ditt barn dricker 1-2 timmar innan läggdags.

  • Uppmuntra ditt barn att dricka 1-2 glas extra vätska på morgonen eller vid lunchtid.
  • Undvid dryck med koffein och kolsyra.
  • Drick endast för att släcka törst på kvällen.
  • Undvik att dricka något alls 1-2 timmar innan läggdags.

Ändra toalettrutiner.

  • Skapa ett toalettschema.
  • Få ditt barn att gå på toa 5 gånger om dagen, och precis innan läggdags, även om de inte behöver. Ta hjälp av daglarmet i Pjamas app.

Använd pjama sängvätningslarm

  • 75% av de barn som använder sängvätningslarm blir bra inom tre månader.
  • Ingen medicinsk behandling behövs.
  • För att metoden ska fungera krävs det att du som förälder är medveten om att det är en inlärningsprocess. Utan tålamod kan frustrationen bidra till att man ger upp och slutar behandla barnet. Ge inte upp.
  • I början behöver föräldrarna väcka barnet när larmet går. Ta med dem till toaletten och försök att få dem att kissa där.
  • Välj en period när enkla rutiner kan läggas till för barnet. Ex. starta inte behandlingen en vecka innan ni ska resa bort. 
  • Involvera barnet i planeringen. Det är viktigt att barnet förstår vad som behöver göras när larmet går.
  • Skapa en kalender för att hålla koll på utvecklingen. Detta är möjligt med Pjamas app.
  • Straffa aldrig ditt barn när en olycka har skett. Straff är kontraproduktivt.
  • När barnet sover över på annan plats, avlägsna helt enkelt larmet och använd er pyjamas som vanligt.

Vad ska man inte göra?

 

 Schemalagd nattlig väckning.

  •  Att väcka barnet medvetet under natten kan hjälpa under en kort tid, men det är svårt att få till under längre perioder och det är inte alltid som det hjälper.

Bäckenbottensövningar.

  • Barn som håller inne urinen för länge kan få problem med dagtidsenures, urinvägsinfektion och stress.